כמו שמוסדות ציבור, עסקים וכו' מחוייבים בהנגשת המקום על פי חוק, כך גם בעלי אתרים. בעוד שבעסקים פיזיים זה נעשה באמצעות רמפות וכדומה, באתרים זה נעשה באופן ההצגה של התוכן. נגישות באתרים היא עניין שנוטים להתעלם ממנו, מכיוון שהיא בעלות נוספת מעבר לפיתוח האתר. בנוסף, בכנות רובנו נוטים "לשכוח" מקהל היעד הזה. לא כל בעל אתר מחוייב בהנגשה על פי חוק ולכן מאוד קל להתעלם ולהגיד "לא ידעתי".
אז מי מחוייב בהנגשת האתר העסקי שלו?
חוק הנגישות תקף בשלושה מקרים:
- השירות שהאתר ובעל העסק מספק חייב להיות מונגש – ישנם שירותים בעלי חובת הנגשה, אך לא כל שירות אינטרנטי הינו בעל חובת הנגשה.
- הגורם המפעיל את האתר בעל חובת הנגשה – יש גורמים שחייבים בהנגשה, כאלה שאינם חייבים וכאלה שיכולים לקבל פטור מחובת ההנגשה. עוסק פטור לדוגמא פטור מהנגשת האתר שלו (אלא אם השירות שלו מחויב בהנגשה), ואילו עוסק מורשה או חברה בע"מ מחובים בהנגשת האתר.
- הפלטפורמות בהם נעשה שימוש באתר ניתנים להנגשה – החובה להנגיש חלה ככל שהפלטפורמה מאפשרת הנגשה, כאשר לגבי פורמטים מסוימים (וידאו, PDF וכדומה) עשויים לחול כללי הנגשה ספציפיים.
לא בטוחים אם אתם מחויבים בהנגשת האתר שלכם? מוזמנים לקרוא לעומק באתר כל זכות מי מחויב בהנגשת האתר שלו.
השלכות משפטיות
אי עמידה בתקן עלולה להיות בעלת השלכות משפטיות על בעלי ומפעילי אתרים. בישראל, נגישות האינטרנט כפופה לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החוק מחייב נותני שירותים ציבוריים, לרבות אתרים, להבטיח נגישות לכל המשתמשים. אי ציות עלול לגרום לקנסות ופעולות משפטיות שיכולים להגיע גם ל50-150 אלף ש"ח.
בינואר 2024 חלה פריצה משמעותית בתחום כשבית המשפט החליט לעצור את התביעות הייצוגיות בתחום. בעבר, עורכי דין היו תובעים בעלי אתרים בגין חוסר הנגשה על מנת לקבל עמלה מסכום הפיצוי. דבר זה הוביל בעלי עסקים רבים להפסדים כבדים שנבעו מחוסר הבנה בתחום. היום, החוק השתנה ונדרש לתת לבעל העסק התראה מוקדמת והזדמנות לתקן את הליקויים לפני שיעמוד בפני תביעה יקרה. למרות שינוי חשוב זה, עדיין אמליץ לא "לחכות" לתביעה. במידה ואתם מחוייבים לכך, הנגישו את האתר מראש.
אז איך מנגישים אתר?
ישנם מספר פרמטרים שהופכים אתר לנגיש, אבל אלו הדרישות העיקריות:
- מידע מונגש – יש לספק חלופות טקסט לתוכן שאינו טקסט, כגון תמונות, סרטונים ואודיו. ניתן לעשות זאת לדוגמא באמצעות תגיות alt לתמונות המתארות את תוכן התמונה. תגיות אלו מאפשרות לתוכנות קריאת מסך להקריא את תיאור התמונה. הן גם חלק מהותי בSEO ויש להקפיד עליהן בכל מקרה.
- עיצוב תוכן בצורה קלה לתפיסה, כולל טקסט קריא וניגודי צבעים גבוהים. לדוגמא, הימנעו מלכתוב בצבע צהוב על רקע לבן.
- ממשק משתמש הניתן לתפעול– באמצעות תוספי נגישות אפשרו התאמה של האתר לצרכים שונים. לדוגמא הגדלת הטקסט, שינוי ניגודיות הצבע, מקלדת במסך ועוד.
- יצירת מערכת ניווט ברורה – צרו מנגנוני ניווט ברורים ועקביים ברחבי האתר. בנוסף עצבו טפסים ושדות שיש למלא בצורה שקל להבין ולהשלים.
- הנגשת קבצים – אם האתר שלכם כולל תכנים המחוביים בנגישות כגון PDF, יש להנגיש אותם לפני העלאתם לאתר.
ישנם כמובן פרמטרים נוספים ומדובר בעולם בפני עצמו. חברות שונות מציעות הנגשת אתרים העומדת בתקן הישראלי (AA – 5568) באמצעות פתרונות שונים, החל מתוספי הנגשה אוטומטיים ועד להנגשה ברמת הקוד של האתר (הרמה הכי גבוהה).
כמה זה עולה?
עלות הנגשת אתר יכולה לעלות החל מ-3,000 ש"ח בתשלום חד פעמי או באמצעות מנויים שנתיים החל מ550 ש"ח בשנה. לקוחות הרוכשים חבילות אחסון ואחזקה דרכי זכאים להנגשת האתר במתנה, מה שמאפשר להם לחסוך אלפי שקלים ולהנות מראש שקט בכל הנוגע להנגשת האתר שלהם.
אסכם ואגיד שגם במידה וחובת ההנגשה אינה חלה על העסק שלכם, קחו בחשבון שאם תבחרו לא להנגיש את האתר שלכם, חמישית מהמשתמשים שלכם (והלקוחות הפוטנציאליים) לא יוכלו להשתמש בו כראוי. (בעלי מוגבליות מהווים כ-20% מהחברה). אז גם אם אינכם מחוייבים על פי חוק להנגיש את האתר שלכם, דאגו להנגישו ככל הניתן.